Afgelopen week zijn de eerste resultaten gepubliceerd van het langverwachte nieuwe NMO Luisteronderzoek. Hieraan doen maar liefst 87 radiostations mee, een stuk meer dan aan het oude onderzoek. Tot nu toe zijn alleen de prestaties van de grotere stations gepubliceerd. Maar hoe presteren de kleinere stations en de themakanalen? Een overzicht.
Omdat de lijst behoorlijk lang is en er nogal wat stations op 0,00% marktaandeel staan, is onderstaande lijst een selectie van de grotere niet-landelijke stations (qua dekking), de regionale publieke omroepen en de themakanalen van de landelijke stations.
Ook zijn de marktaandelen dit keer afgerond op twee cijfers achter de komma, omdat de beluistering laag is ten opzichte van de grote landelijke spelers.
Het overzicht beperkt zich tot week 4, wat een indicatie weergeeft van de beluistering. Vooral bij de kleinere stations is per week een flinke fluctuatie te zien in marktaandeel en weekbereik.
Themakanalen
In week 4 was bij de themakanalen Radio 10 60’s & 70’s Hits de grootste met een marktaandeel van bijna 1,1% bij de doelgroep 13+. Het hoogste weekbereik bij doe doelgroep had Qmusic Non-stop met 458.000 luisteraars. Ook opvallend is het hoge bereik van het themakanaal Slam MixMarathon.
Kijkend naar de cijfers voor de doelgroep 20-49 jaar, dan is Qmusic Non-stop veruit de grootste met 1,3% marktaandeel en 272.000 luisteraars. Ook Sky radio Hits en Radio 10 60s & 70s doen het hier goed.
Van de publieke themakanalen is NPO Radio 2 Soul & Jazz de grootste bij 13+ als het om marktaandeel (0,58%) en bereik (186.000) gaat bij 13+, terwijl NPO Sterren NL radio bij 20-49 jaar aan kop gaat.
Tekst gaat verder onder de tabel
Niet-landelijk
Van de niet-landelijke commerciële stations is RADIONL de grootste bij zowel 13+ als 20-49 jaar met respectievelijk 1,15 en 1,29% marktaandeel. Dat is niet zo verrassend, want het station is op Limburg en een deel van Zuid-Holland na overal op FM te ontvangen. Arrow Classic Rock is een goede tweede met 0,74% marktaandeel bij 13+.
Regionaal publiek
Radio Gelderland is met 0,83% het regionale publieke station met het hoogste landelijke marktaandeel bij 13+: 0,83%. De meeste luisteraars heeft Omroep Brabant: 387.000. Bij 20-49 jaar heeft Radio West het hoogste marktaandeel, maar Radio Noord het hoogste weekbereik. [RadioWereld.NL]