Het zorgde 25 jaar voor enorm veel ophef: de ANWB ging de verkeersinformatie verzorgen op de landelijke publieke radiozenders. Dat lag overigens niet primair aan de ANWB, maar meer aan dat ook de opzet van de verkeersinfo op de schop ging.
Op 1 september 1998 nam de ANWB de rol van het verzorgen van verkeersinformatie op Radio 1, 2 en 3FM over van de politie. Het KLPD besloot te stoppen met het aanbieden van deze dienst en dus kwamen de filemeldingen niet meer vanuit Driebergen, maar vanuit Den Haag. Daar verzorgde de ANWB al jaren de verkeersbulletins op diverse regionale omroepen en commerciële stations.
Veranderingen
Ook werd het format van de bulletinsop de landelijke publieke zenders gewijzigd. Het was namelijk toen nog heel gebruikelijk om een ellelange lijst met files op te lezen. Soms duurden de bulletins van Driebergen op Radio 1 wel meer dan twee minuten.
“Ik was zelf bij die gespreken met de NOS en die zeiden ‘We willen niet meer de dagelijkse files horen’, zoals de brug Vianen, de Brienenoordbrug, de Coentunnel, de Velsertunnel. Ik ken ze allemaal nog uit mijn hoofd”, weet Arnoud Broekhuis van de ANWB zich nog te herinneren. “Omdat er veel te veel files kwamen en we namen steeds meer zendtijd in beslag. Dus dat moest op een andere manier.”
Gekozen werd voor een selectie van de niet dagelijkse files. Die werden ook nog eens geclusterd op regio in plaats van op wegnummer.
Niet iedereen kon die nieuwe opzet waarderen. “Het zorgde voor enorm veel ophef”, zo vertelt Broekhuis in het NOS Radio 1 Journaal. “Zelfs mijn toenmalige hoofddirecteur werd ter verantwoording geroepen op Radio 1.”
Na enige tijd werd toch besloten om de files weer als vanouds op wegnummer op te lezen. De selectie van de belangrijkste en opvallendste niet dagelijkse files is gebleven.
Toekomst?
Inmiddels is de verkeersinformatie op de radio niet meer de enige bron voor automobilisten onderweg. De meeste navigatiesystemen nemen de verkeersinfo al op in hun routebepaling en geven daardoor alternatieve routes. Wordt de verkeersinfo op de radio niet overbodig? “Navigatiesystemen helpen weggebruikers zeer zeker”, zegt Broekhuis. “Alleen we hebben toch nog steeds het idee dat mensen, die in de auto zitten en naar de radio luisteren, toch op de hoogte gehouden willen worden van de files met de enorme vertragingen. Ik zeg altijd ‘het is vervangen van verkeersinformatie naar het verkeersnieuws.”
De verkeersinformatie op de radio blijft dus de komende jaren nog wel. Wat wel verandert is dat de vertrouwde stem van Jolanda van der Velden daar niet meer bij hoort. Zij ging vorige maand met pensioen. [RadioWereld.NL]