Radio 2 blijft de grootste zender in Vlaanderen, maar verliest opnieuw terrein. Tegelijkertijd kan Qmusic terugkijken op een uitstekende zomer. Dit blijkt uit de nieuwe Belgische luistercijfers die woensdag zijn gepubliceerd. In Wallonië heeft Radio Contact de koppositie overgenomen.
Woensdag verschenen voor de tweede keer dit jaar de luistercijfers over 2023 voor België. De nieuwe CIM RAM luistercijfers bevatten gegevens van de periode mei tot en met augustus. Net als de vorige metingen gaan de cijfers dus over de gebruikelijke periode van vier maanden.
Radio 2 blijft de grootste
In Vlaanderen blijft VRT Radio 2 veruit de populairste zender. Wel verloor de publieke familiezender opnieuw terrein. Dit keer ging er 0,9%-punt vanaf en noteert Radio 2 23,5% marktaandeel. Ten opzichte van een jaar geleden is het verlies 4,8%-punt.
Het afgelopen jaar is er veel veranderd bij VRT Radio 2. Het station heeft een flinke opfrisbeurt gekregen, waarbij onder meer de vijf regionale ochtendshows plaats hebben gemaakt voor een nationale ochtendshow met Peter van de Veire
De VRT reageert gelaten op de derde daling op een rij voor Radio 2. “Eerlijk, we hadden liever de broodnodige veranderingen doorgevoerd en tegelijkertijd ook alle luisteraars behouden. We geloven ook echt dat ons dat zal lukken.”
Q en Joe
Qmusic zag het marktaandeel deze meting met 1,7%-punt stijgen naar 14,5%. Dit is het hoogste marktaandeel sinds 2015. Bij de kerndoelgroep 18-44 jaar steeg het marktaandeel naar 25,3%.
Zusterstation Joe zakt iets terug na het record van afgelopen voorjaar, maar met 11,9% marktaandeel heeft de classic hitszender de derde plaats stevig in handen.
Studio Brussel en Radio 1
Studio Brussel krabbelt dankzij de festivalzomer weer wat omhoog en groeide naar 8,4%, zusterstation Radio 1 daarentegen verliest opnieuw terrein. Dit keer ging er 0,2%-punt vanaf.
MNM bleef deze meting nagenoeg gelijk op 6,5%, terwijl Play Nostalgie daalde naar 5,8%.
Tekst gaat verder onder de tabel
Netwerk en digitaal
Topradio blijft met 1,7% marktaandeel de grootste commerciële netwerkradio, gevolgd door NRJ met 0,3%. De zwarte panter is op FM inmiddels vervangen door Nostalgie+, het oudere zusje van Play Nostalgie.
Willy is met 1,8% marktaandeel de grootste digitale zender, gevolgd door Joe 60s & 70s met 1,2% en De Tijdloze met 1,1%.
Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België maakt Nostalgie een flinke duik naar beneden. Het classic hitsstation verliest 2,2%-punt marktaandeel en duikelt met 13,1% marktaandeel van de eerste naar de derde plaats.
De nieuwe marktleider in Wallonië is Radio Contact met 14,4% marktaandeel, gevolgd door VivaCité met 13,5%. De radiozender van de publieke omroep RTBF was de enige zender in de top zes die marktaandeel won.
Op vier staat BelRTL. Na een goed voorjaar, verloor de generalistische zender in de zomer toch weer ruim een procent marktaandeel.
Nostalgie+ is in Wallonië de grootste digitale zender met 1,3% marktaandeel, gevolgd door Viva+ met 0,9%. [RadioWereld.NL]