Het radio luisteren digitaliseert met een rap tempo in Vlaanderen. Bijna de helft vindt inmiddels al plaats via DAB+, internet of digitale kabel. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door IPSOS in opdracht van Vlaams minister van Media Benjamin Dalle.
Deze week is het de Week van de Digitale Radio bij onze zuiderburen. Een uitstekend moment om in kaart te brengen wat de stand van de digitalisering van het Vlaamse radiolandschap is.
Inmiddels is 49% van al het radio luisteren in Vlaanderen al digitaal, een stijging van 8%-punt ten opzichte van 2021, toen het vorige onderzoek plaatsvond. Met een stevige groei van 19% (2021) naar 30% trekt vooral DAB+ een steeds grotere koek van de totale luistertijd naar zich toe. DAB+ is zo de grote aanjager in de switch van FM naar digitaal. Zowel thuis, op het werk, maar vooral ook in de auto – met een opvallende stijging van 34% naar 48% – wordt steeds meer DAB+ geluisterd.
Katalysator
Net als in Nederland moeten alle nieuwe auto’s in Vlaanderen standaard geleverd worden met DAB+, wat heeft meegeholpen aan de versnelling van de digitalisering. Maar de Vlamingen gaan nog een stapje verder, want elke radio die verkocht wordt moet digitale radio (internet of DAB+) kunnen ontvangen.
“Samen met de sector werken we al geruime tijd hard aan de digitalisering van de radio“, aldus Minister Dalle. “We hebben al verschillende maatregelen genomen om digitale radio te stimuleren. Ik ben dan ook tevreden om te zien dat de inspanningen hun vruchten afwerpen. We treden pas echt het digitale radiolandschap binnen als ook de luisteraar volgt, en dat blijkt effectief het geval te zijn. Hiermee komt de afschakeling van FM-uitzendingen steeds dichterbij. Ik zet de nodige stappen om in kaart te brengen wat nodig is voor de realisatie van een kwalitatief en leefbaar digitaal radiolandschap. De resultaten van een grootschalige radiostudie die momenteel wordt uitgevoerd, zullen hiervoor als basis dienen.”
Tekst gaat verder onder de infographic
De belangrijkste conclusies op een rij:
- Zo goed als de helft (49% luistervolume) van het radioluisteren gebeurt vandaag via digitale weg (DAB+, internet of digitale tv). In 2021 was dat nog 41%;
- Met een flinke stijging van 19% (in 2021) naar 30% luistervolume is DAB+ als vervanger van FM voor frequent en lang luisteren de grote driver in de digitale switch;
- DAB+ luistergedrag is dan ook een kopie geworden van het FM-luistergedrag. Zowel thuis, op het werk als in de auto wordt steeds meer DAB+ geluisterd. In de wagen stijgt het DAB+ luisteren het spectaculairst: van 34% naar 48% luistervolume;
- De spontane bekendheid van digitaal radio luisteren zit in de lift, en dat voor alle leeftijdsgroepen. Intussen kent 85% een vorm van digitaal luisteren;
- In de leeftijdsgroep van 25 tot 44 jaar verloopt al 60% van de totale luistertijd digitaal, in de leeftijdsgroep van 18 tot 54 jaar al 56%. Enkel de 65-plussers blijven met een luistervolume van 32% nog wat achter;
- Waar twee jaar geleden 40% van de Vlamingen een DAB+ toestel had, is dit vandaag de dag 52%. Inspanning in de retailsector en de verplichting om nieuwe toestellen van een digitale aansluiting te voorzien leveren resultaat.
Ook in Nederland digitaliseert de radio rap en is beluistering via FM gedaald tot onder de 40%. [RadioWereld.NL]