Het is een bewuste keuze om op Joe alleen muziek uit de 70’s, 80’s en ’90 te draaien en geen nieuwe muziek. Dit zegt Rob Ester, head of music van Joe, in het digitale jaarverslag van eigenaar DPG. “Ieder liedje dat wij draaien moet raak zijn.”
Joe bestaat al sinds april 2019 in Nederland. Eerst alleen via internet, maar later breidde het station eerst via DAB+ en later via een regionaal FM-kavel uit via de ether. Vorig jaar wist DPG een landelijk FM-kavel te bemachtigen voor het station.
Met de lancering van Joe op het landelijke FM-kavel heeft het station een metamorfose ondergaan. Daarvoor heeft DPG marktonderzoek uitgevoerd waardoor duidelijk werd naar wat voor format er in de Nederlandse radiomarkt nog behoefte was.
Herkenning
Voor de meeste luisteraars was Joe nieuw. En daarom is het belangrijk om je zender duidelijk te positioneren. “Je moet heel duidelijk laten zien en horen wie je bent”, legt Ester uit. “Wij hebben op dit moment echt gekozen voor muziek van vóór 2000. Op welk moment van de dag je ook luistert, je moet meteen horen dat het Joe is.’’
Om herkenbaar te zijn startte Joe met een format waarbij alleen herkenbare klassiekers worden gedraaid. Nieuwe luisteraars luisteren aanvankelijk kort en dus is het belangrijk dat op elk moment dat ze inschakelen moeten ze muziek horen die ze kennen. “Dat hebben we gekoppeld aan de marketing”, aldus ester. “Mensen moeten krijgen wat ze verwachten. Of het nu ‘Take On Me’ van A-ha is, of ‘Africa’ van Toto.”
Good Times, Great Music
Momenteel bestaat de marketing van Joe nog voornamelijk uit reclames waarin duidelijk wordt gemaakt waar het station voor staat: ‘Good Times, Great Music’. Ze zijn veelvuldig in bushokjes en langs snelwegen te zien.
Zodra Coen Swijnenberg en Sander Lantinga in mei van start gaan in de ochtend, gaat de marketing veranderen en worden zij de boegbeelden van het station, net als dat zusterstation Qmusic hoofdzakelijk met Mattie Valk en Marieke Elsinga adverteert.
Joe kan terugkijken op een sterke start. In maart scoorde het station een marktaandeel van 5,1% bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar en bereikte het ruim 4 miljoen luisteraars. [RadioWereld.NL]
2 reacties
Misschien niet onbelangrijk om te melden dat Joe NL voortkomt uit de Belgische zender Joe die al jaren langrr bestaat.
Op mijn werk staat de hele dag die geestdodende repeterende terreur van radio Joe aan. Niet te harden. Ik wordt gedwongen ander werk te zoeken want mijn baas en collega’s vinden het wel prettig om dag in dag uit dezelfde afgezaagde nummers te horen, een interessantere zender opzetten is onmogelijk.
Fuck Joe