Zoek
Sluit dit zoekvak.

Luistercijfers 20-49 jaar: Q blijft 1, 538 stijgt door, forse tik voor Radio 2

Qmusic was ook in mei van dit jaar de populairste radiozender bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Dit blijkt uit cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Radio 538 weet de stijgende lijn te behouden, terwijl NPO Radio 2 de grootste daler is ten opzichte van vorig jaar.

Foto: Pixabay

In mei behaalde Qmusic (ma-zo, 6-24 uur) een marktaandeel van 21,8%. Dit is een stijging van 1,5%-punt ten opzichte van mei 2023. Ten opzichte van april 2024 is echter een daling van 0,6%-punt te zien.

Qmusic deed vooral uitstekende zaken in week 20. Mede door ‘Wanted Domien’ steeg het marktaandeel in die week naar 24,2%. Echter, in week 21 daalde het marktaandeel van Qmusic voor het eerst dit jaar tot onder de 20%.

Radio 538 staat opnieuw op de tweede plek met 13,7%. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is het marktaandeel met 2,6%-punt gestegen. En ook ten opzichte april is dit een stijging van 0,3%-punt.

Week 19, toen de ontknoping van de Millennium Top 1500 te horen was, was de beste week in mei voor 538, week 22 de slechtste.

Radio 10 en NPO Radio 2
Plek drie is voor Radio 10 met 11,7%, een daling van 2,1%-punt in een jaar tijd. Ten opzichte van april is de daling slechts 0,4%-punt. De komende maanden worden voor Radio 10 spannend nu Gerard Ekdom vertrokken is en Gijs Staverman vanaf juni de middag overneemt.

De grootste verliezer is NPO Radio 2. De publieke zender was is mei 2024 goed voor 11,5%, terwijl dit een jaar eerder nog 16,2% was. Ook ten opzichte van april ging er 1,5%-punt af. Het station zag de afgelopen maanden boegbeelden als Wouter van der Goes en Staverman weglopen, waardoor de programmering flink op de schop ging.

Tekst gaat verder onder de grafiek

Sky Radio, Joe en Veronica
Sky Radio was in mei goed voor 7,1% marktaandeel. Dit is een stijging van 0,2%-punt ten opzichte van mei 2023. En ook ten opzichte van april dit jaar is er een plus te zien van 0,6%-punt. Joe, dat uitzendt op de oude FM-frequenties van Radio 10, scoorde in mei 5,7% marktaandeel. Ten opzichte van april van dit jaar is het station met een procentpunt gestegen.

Radio Veronica is naast 10 en 2 de andere grote verliezer. Het station was in mei goed voor 2,7% marktaandeel, een daling van 2,1%-punt ten opzichte van een jaar geleden. Het goede nieuws is dat het marktaandeel ten opzichte van april gestegen is met 0,5%-punt. Week 22, toen de ontknoping van de Top 1000 van de 80s werd uitgezonden, was veruit de beste week van mei voor Veronica.

De komende maanden wordt duidelijk wat het effect is van nieuwe aanwinsten Van der Goes, Frank van ’t Hof en Ekdom.

Opvallend is ook de flinke stijging van NPO 3FM. Met 3,9% marktaandeel doet het station het 1,2%-punt beter dan een jaar geleden. Ten opzichte van april is de winst 0,5%-punt. [RadioWereld.NL]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *