VRT Radio 2 blijft de grootste zender in Vlaanderen, terwijl Qmusic de grootste stijger is en Studio Brussel de grote verliezer. Dit blijkt uit de nieuwe Belgische luistercijfers die dinsdag zijn gepubliceerd. In Wallonië heeft Nostalgie de koppositie heroverd.

Dinsdag verschenen voor de tweede keer luistercijfers over dit jaar. In tegenstelling tot Nederland worden luistercijfers in België namelijk slechts drie keer per jaar gerapporteerd. De nieuwe CIM RAM luistercijfers bevatten gegevens van de periode mei tot en met augustus.
Radio 2 blijft de grootste
In Vlaanderen blijft VRT Radio 2 veruit de populairste zender. Na drie metingen groei op een rij moet de familiezender wel weer wat inleveren. Dit keer een vol procentpunt, waardoor het marktaandeel op 24,2% komt. Radio 2 doet het wel beter dan vorig jaar zomer. Dagelijks bereikt het station ruim een miljoen luisteraars.
Q en Joe
De zomerse uitzendingen vanuit het Q-Beach House werden ook dit jaar goed ontvangen door de luisteraar. Qmusic steeg hierdoor met twee procentpunt naar 14,8% marktaandeel, wat iets meer is dan vorig jaar zomer. Ook bij de kerndoelgroep 18-44 jaar noteerde Q flinke winst: hier kwam er 3,5%-punt bij en bedraagt het marktaandeel nu 26,8%.
Zusterstation Joe zakte opnieuw weer wat terug, maar blijft met 11,1% de derde zender van Vlaanderen.
Radio 1 profiteert van sportzomer, Studio Brussel en MNM dalen
Radio 1 zag het marktaandeel deze zomer met een half procentpunt stijgen naar 8,9%. De lange sportzomer heeft de muziek- informatie- en sportzender van de VRT geen windeieren gelegd.
Minder goede cijfers zijn er voor Studio Brussel. De alternatieve jongerenzender verliest 1,8%-punt en ziet het marktaandeel kelderen naar 7,1%. Dit is het laagste marktaandeel in twee jaar tijd.
Ook MNM noteerde verlies. Hier ging er 0,7%-punt af, waardoor het marktaandeel op 5,7% uitkomt. De hitzender van de VRT heeft daarom begin september een complete metamorfose gehad. De resultaten hiervan worden de komende metingen zichtbaar.
Play Nostalgie herstelt
Bij Play Nostalgie zal er ongetwijfeld met blijere gezichten gekeken zijn naar de cijfers dan de voorgaande metingen. Na fors verlies herstelt het radiostation zich weer wat, waardoor het marktaandeel weer naar de 4% kruipt. Toch is dit nog altijd fors lager dan vorig jaar zomer.
Eind augustus werd daarom al ingegrepen. Zo is het nieuws naar enkele minuten voor het hele uur verplaatst, de reguliere verkeersinfo geschrapt en alle gepresenteerde programma’s in het weekend verdwenen.
Tekst gaat verder onder de tabel
Netwerk en digitaal
Topradio is de grootste commerciële netwerkradio met 2,3% marktaandeel (+0,7%-punt), gevolgd door Nostalgie+ met 1,3% (-0,5%-punt). Voor Topradio is dit een nieuw record.
Willy is met 1,9% marktaandeel (-0,2%-punt) de grootste digitale radiozender, gevolgd door Joe Gold (voorheen Joe 60s & 70s) met 1,4% (-0,1%-punt). Daarachter volgen VRT Radio Bene, voorheen Radio 2 Bene Bene) en De Tijdloze met elk 1,3%.
Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België Nostalgie terug aan kop, niet omdat het station marktaandeel won, maar meer doordat Radio Contact fors verloor. Nostalgie daalde met een half procentpunt naar 13,9%, terwijl Contact 2,2%-punt verloor en nu genoegen moet nemen met 13,5% en een derde plaats.
Tussen Nostalgie en Contact staat nu VivaCité met 13,7% marktaandeel (+0,7%-punt). Winst was er ook voor Bel RTL. Hier steeg het marktaandeel met 1,7%-punt naar 11,8%.
Daarachter zagen Classic21, La Première en NRJ elk hun marktaandeel dalen.
Nostalgie+ blijft in Wallonië de grootste digitale zender met 1,3% marktaandeel, gevolgd door Viva+ met 0,9%. [RadioWereld.NL]