De Amerikaanse mediawaakhond FCC waarschuwt radiostations zich niet schuldig te maken aan Payola. Dit naar aanleiding van een klacht van senator Marsha Blackburn over artiesten die onder druk zouden worden gezet om gratis op te treden in ruil voor airplay op de radio.

De Amerikaanse mediawet verbiedt het om smeergeld te betalen of aan te nemen in ruil voor airplay. Betalen mag, maar dan moet dit wel duidelijk in de uitzending aan het publiek kenbaar worden gemaakt. Twintig jaar geleden opende Eliot Spitzer, procureur-generaal in New York al de jacht op platenmaatschappijen en radiostations die zich schuldig maakten aan Payola.
Een flink aantal radiostations en platenmaatschappijen besloten de zaak te schikken om van verdere straffen en boetes verlost te zijn en beloofden beterschap.
De afgelopen jaren was het rustig rondom Payola, maar volgens Blackburn heeft zich een nieuwe vorm ontwikkeld. Zowel beginnende als gevestigde artiesten zouden onder druk worden gezet door radiostations om gratis te komen optreden op door de zender georganiseerde evenementen en festivals. Inden ze dit zouden weigeren, zouden ze minder of geen airplay krijgen op het betreffende radiostation.
Artiesten draaien daarbij grotendeels op voor de bijbehorende kosten, terwijl radiostations profiteren van kaartverkoop en sponsoring.
Ondanks dat er nog geen concrete zaken bekend zijn, waarschuwt de FCC radiostations opnieuw zich niet schuldig te maken aan Payola. Wie betaalt of betaald wordt voor diensten moet dit publiekelijk kenbaar maken in de uitzending. Personen die dit niet doen lopen het risico op een boete van $10.000, een gevangenisstraf van maximaal een jaar of beiden. [RadioWereld.NL]