Met het publiceren van de nieuwe NMO luistercijfers kan ook de balans over een jaar worden opgemaakt. Dit zijn namelijk de eerste cijfers waarbij een vergelijking te maken is met dezelfde periode van het voorgaande jaar, toen de nieuwe luistercijfermeting van start is gegaan. Welke stations winnen en welke verliezen?

Qmusic blijft de onbetwiste marktleider bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Het station scoort hier een marktaandeel van 21,8%, 1,5%-punt meer dan in januari 2023. Radio 538 is de grote winnaar en klimt met 1,8%-punt naar 12,8% marktaandeel.
Van Joe zijn geen cijfers van januari 2023 beschikbaar, omdat het station pas in september in de huidige vorm van start ging. Maar Joe noteerde in januari van dit jaar 4,7% marktaandeel. Bij Radio 10 is duidelijk te zien dat het station flinke concurrentie heeft gekregen met de komst van Joe.
De grote verliezer is Radio Veronica. In een jaar tijd verliest de zender 2,8%-punt, waardoor het marktaandeel nu op 1,7% staat. Vooral in de tweede helft van vorig jaar verloor Veronica in rap tempo terrein. Nieuwe aanwinsten Gerard Ekdom, Wouter van der Goes en Frank van ’t Hof moeten het tij later dit jaar gaan keren.
13+
Kijkend naar de cijfers 13+, dan blijft NPO Radio 2 de touwtjes stevig in handen houden. Met 15,2% marktaandeel in januari 2024 groeit het station zelfs ten opzichte van een jaar geleden.
Sky Radio is procentueel de grootste groeier: van 8,0 naar 9,3%. Radio 538 vertoont opvallend genoeg bij 13+ geen groei ten opzichte van een jaar geleden.
Grote verliezer bij deze cijfers is opnieuw Radio Veronica: van 4,00 naar 1,7% in een jaar tijd. Ook Radio 10 maakt een flinke duik naar beneden. [RadioWereld.NL]