Wie een auto heeft die jonger is dan december 2020 en tankt bij Shell, loopt de kans om door een bekende radiomaker erop gewezen te worden dat zijn/haar auto DAB+ aan boord heeft. Het gaat om een gerichte reclamecampagne van Digital Radio NL ter promotie van digitale etherradio.
De campagne maakt gebruik van zeer gerichte reclamevoering die ontwikkeld is door CS Advanced Technologie. Het komt er op neer dat een sensor bij de pomp het kenteken van de auto detecteert. Aan de hand van het register van de RDW wordt gekeken of het voertuig modern genoeg is om DAB+ aan boord te hebben. In principe zijn dit alle auto’s van na december 2020, toen DAB+ standaard verplicht werd in nieuwe auto’s.
Zodra de auto voldoet ziet de bestuurder bij het starten met tanken de campagne op het reclamescherm verschijnen. Onder andere Mattie Valk (Qmusic), Gerard Ekdom (Radio 10), Wietze de Jager (Radio 538), Barry paf (100% NL), Ruud de Wild (NPO Radio 2), Daniel Dekker (NPO Radio 5) en Diana Matroos (BNR) zijn te zien in de campagne. Automobilisten van oudere auto’s krijgen een andere reclame te zien.
De technologie van ‘vehicle detection’ voldoet juridisch aan de AVG. Na detectie en controle worden de gegevens direct verwijderd. Ook worden geen naamgegevens gebruikt.
In totaal zijn er 10 verschillende uitingen voor DAB+ te zien met radiomakers/deejays die parallel aan het uitzendschema van hun radioprogramma op de displays worden getoond.
De campagne was in juni al te zien op ruim 200 schermen bij 41 tankstations. Na de zomervakantie komt er een vervolg. O2H Creative Solutions ontwikkelde de campagne voor Digital Radio NL, een samenwerking tussen de NPO en de VCR. [RadioWereld.NL]