In de Verenigde Staten zijn enkele radiobedrijven een lobby gestart om middengolfontvangst te behouden op de autoradio. De actie werd opgestart door onder meer Cumulus en Red Apple Media, eigenaar van 77 WABC in New York City, nadat Ford bekendmaakte geen AM-ontvangst meer in te bouwen in nieuwe modellen.
De teloorgang van de middengolf is ook in de Verenigde Staten al jaren gaande. Waar de middengolf begon jaren ’80 floreerde door de opmars van nieuws-, talk- en sportstations nadat muziekradio migreerde naar de kwalitatief betere FM, lijkt de geschiedenis zich te herhalen.
Halvering beluistering
De afgelopen 20 jaar is beluistering van AM gehalveerd en luistert nog maar 15% van de Amerikanen wekelijks naar één of meerdere van de ruim 4.100 radiostations op de middengolf. Daarnaast is tweederde van de luisteraars van de middengolf ouder dan 55.
Niet voor niets zijn vele stations met gesproken woord op de middengolf al gemigreerd naar FM of worden ze naast op AM ook op FM uitgezonden. Goede voorbeelden van de afgelopen jaren zijn KNX News in Los Angeles en 1010 WINS in New York City. Daarnaast wordt de middengolf ook steeds verder gedigitaliseerd met HD-Radio. Kortom: AM wordt ook in de VS steeds minder relevant.
Hannity legt schuld bij Biden
De afgelopen jaren verschenen er al regelmatig nieuwe auto’s waarin AM al op de radio ontbrak, waaronder bijvoorbeeld Tesla, Volkswagen en BMW. Ook Fox News-presentator Sean Hannity is het opgevallen dat de AM ontbreekt op zijn autoradio. Zelf presenteert hij elke werkdag een drie uur durend politiekprogramma dat door vele talkstations, overwegend op AM, wordt uitgezonden. Volgens Hannity komt het verbannen van AM van de autoradio dan ook door het groene beleid van president Biden en is het niets meer dan een nieuwe poging van Biden om conservatieve talkradio de nek om te draaien.
Alarmbellen
Maar nu heeft ook Ford aangekondigd om in diverse nieuwe modellen AM geen plek meer op de radio te geven. Het gaat om zowel elektrische auto’s als voertuigen op benzine. Als reden noemt Ford dat het in elektrische modellen erg lastig is om storingsvrije ontvangst van de middengolf mogelijk te maken.
Ford is daarmee de eerste grote autofabrikant in de VS die AM verbant van de autoradio. En dus zijn bij een aantal radiobedrijven de alarmbellen afgegaan. Zij zijn dan ook een lobby gestart om AM-ontvangst mogelijk te houden in auto’s. Inmiddels zijn zelfs spotjes te horen op de radio waarin luisteraars worden opgeroepen een sms te sturen om de actie te ondersteunen.
Twijfelachtig
De redenen die de radiobedrijven opvoeren om AM op de auto zijn echter twijfelachtig. Zo heeft Cumulus een speciale actiepagina gemaakt waarop flink met cijfers gestrooid wordt, die de relevantie van AM moeten ondersteunen. Echter deze cijfers gaan vrijwel allemaal over AM gecombineerd met FM.
Daarnaast is bijvoorbeeld in de spot op de radio te horen dat AM essentieel is voor waarschuwingen bij rampen (Emergency Alert System) en dat internet, stroom en mobiele telefonie bij rampen kan uitvallen en de autoradio dan de enige bron is voor informatie.
Maar waarschuwingen voor rampen en calamiteiten worden ook door de meeste radiostations op FM uitgezonden. Ook is de vraag hoe essentieel de informatievoorziening op AM is, aangezien veel stations op de middengolf volgepropt zijn met netwerkprogromma’s die honderden kilometers verderop worden gemaakt. Wel moet erbij vermeld worden dat AM-signalen veelal verder reiken dan de FM-signalen.
De auto-industrie kaatst de bal dus keihard terug naar de radiobedrijven zelf. “Jullie maken AM-radio zelf overbodig, waarom zouden wij nog moeite doen?” [RadioWereld.NL]