Een aantal radiostations is niet blij met hoe de veiling van de landelijke commerciële FM-frequenties verlopen is. Zij vinden dat ze veel te veel hebben moeten betalen, zo meldt NRC.

Begin juli werden negen landelijke commerciële FM-vergunningen geveild. Dit leverde de schatkist maar liefst 152,8 miljoen euro op. “Veel te veel”, zegt Talpa-directeur Paul Römer, waaronder Radio 538, Radio 10 en Sky Radio vallen, in NRC.
BNR-hoofdredacteur Marc Adriani noemt het “te gek voor woorden”. Zijn radiozender moet 7,4 miljoen euro op tafel leggen om de komende 12 jaar te mogen uitzenden op FM. Ter vergelijking: in 2003 betaalde BNR slechts 1,32 miljoen euro voor acht jaar.
“Het is wrang dat de commerciële radiobranche 150 miljoen euro armer is, terwijl de aanstichter van dit alles afhaakt.” Daarmee doelt Adriani op Kink, die de veiling succesvol afdwong bij de rechter.
Prijsopdrijving
Kink-directeur Jan Hoogesteijn noemt het verwijt oneerlijk en hypocriet. Door flink tegen elkaar op te bieden hebben de mediaorganisaties er volgens Hoogesteijn zelf voor gezorgd dat er zulke grote bedragen werden uitgegeven, ongeacht of de frequenties dat waard waren. Hoogesteijn zelf heeft daar overigens ook zelf aan meegewerkt, zo melden bronnen aan RadioWereld.NL. Kink zou niet zelfstandig hebben meegedaan aan de veiling, maar onderdeel zijn geweest van een consortium met RADIONL en Arrow Classic Rock. Dit consortium had zich ingeschreven voor drie FM-kavels. RADIONL-directeur Nico Silvius ontkent te hebben meegedaan en noemt de berichten een “broodje aap“.
Eerder maakte RadioWereld.NL al een korte analyse waaruit blijkt dat er inderdaad flink op elkaars kavels is geboden, waardoor de prijs is opgedreven. Dat blijkt alleen al uit dat elk kavel voor fors meer is weggegaan dan de startprijs en zeven van de negen kavels zelfs voor meer dan de geschatte waarde voor 12 jaar.
Volgens het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, die de veiling organiseerde, zijn de geboden bedragen allemaal goed terug te verdienen. “De looptijd van de vergunningen is twaalf jaar. Deze termijn is ruim voldoende voor het terugverdienen van de gedane investeringen”, zo zegt een woordvoerder tegen NRC.
Meer balans in radiomarkt
De veiling mag dan wel niet gezorgd hebben voor enorme aardverschuivingen in het radiolandschap, op de reclamemarkt zijn er wel verschuivingen. Dat gaat met name om de positie van One Media Sales (OMS). OMS doet nu de reclameverkoop van zeven van de negen landelijke FM-kavels (Radio 538, Radio 10, Sky Radio, Slam, 100% NL, Radio Veronica en Sublime), maar doordat Slam en Sublime verdwijnen van FM, zijn dit er nog maar vijf.
“Er zal iets meer balans komen op de radiomarkt, wat positief is voor zowel mediabureaus als adverteerders”, zo stelt Robert Bernink, directeur entertainment bij DPG Media, waar Qmusic onder valt. Nu is Qmusic non standalone op de radioreclamemarkt, maar DPG wist een tweede landelijke FM-kavel te bemachtigen. Hierop gaat vermoedelijk Joe uitzenden. [RadioWereld.NL]
Eén reactie
Misschien moet Paul Römer zich afvragen of de 12 miljoen die je in de zelfde periode aan salaris aan een enkele DJ betaalt wel normaal is. Ik zie daar wel mogelijkheden om te besparen!