Qmusic was ook in juli van dit jaar de populairste radiozender bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Dit blijkt uit cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Radio Veronica en Radio 538 zijn de grootste stijgers, terwijl NPO Radio 2 en Radio 10 opnieuw flink terrein verliezen.

In juli behaalde Qmusic (ma-zo, 6-24 uur) een marktaandeel van 20,9%. Dit is echter wel een daling van 2%-punt ten opzichte van juni en een daling van 1,8%-punt ten opzichte van juli 2023.
Het dieptepunt van Qmusic lag in juli in week 30 toen het marktaandeel tot onder de 20% daalde.
Radio 538 terug naar 2
Radio 538 maakt, na een minder goede junimaand waarin het zelfs NPO radio 2 weer voorbij moest laten, opnieuw een flinke stap naar boven. In juli was het station goed voor 14,9%, een stijging van 2,9% ten opzichte van juni en een stijging van maar liefst 3,2% ten opzichte van een jaar geleden.
Mede door de uitzendingen en acties rondom het EK voetbal scoorde 538 in week 28 en 29 een slordige 16% marktaandeel.
Verlies voor NPO Radio 2 en Radio 10
NPO Radio 2 maakt een flinke duik naar beneden. Het marktaandeel daalde in juli met 1,9%-punt naar 10,2%. Ten opzichte van juli 2023 is dit zelfs een daling van 4,6%.
Ook Radio 10 verliest opnieuw. In juli daalde het marktaandeel naar 8,6%, een vol procentpunt minder dan in juni en 3,8%-punt minder dan in juli vorig jaar.
De vele veranderingen, waaronder het vertrek van Gerard Ekdom en Rob van Someren, en de toegenomen concurrentie zetten het station flink onder druk. De grote vraag is hoe snel Radio 10 zich weet te herpakken en vruchten gaat plukken van de nieuwe ochtendshow met Lex Gaarthuis, de nieuwe middagshow met Gijs Staverman en het aangepaste muziekbeleid.
Joe en Sky Radio
Nieuwkomer Joe, op de oude FM-frequenties van 10, blijft in juli steken op 6,4%. Maar in een jaar tijd is dit een monsteraandeel dat het station heeft weten te realiseren.
Tekst gaat verder onder de tabel
Tussen Radio 10 en Joe staat nog Sky Radio. De non-stopzender zag met 7,2% het marktaandeel nagenoeg gelijk blijven als in juni. Ten opzichte van juli 2023 is dit echter een stijging van 0,4%.
Veronica opnieuw in de lift
Naast 538 is Radio Veronica de tweede grote winnaar van juli. Het marktaandeel steeg met een vol procentpunt naar 3,8%. Ten opzichte van een jaar geleden is dit een stijging van 0,9%-punt.
Veronica is momenteel flink aan het bouwen met Wouter van der Goes en Frank van ’t Hof in de middag en vanaf september Ekdom in de Morgen.
NPO 3FM daalt in juli met 0,3%-punt naar 3,6%. Een jaar geleden behaalde de zender nagenoeg hetzelfde marktaandeel.
100% NL was in juli goed voor 3,3%, een stijging van 0,4%-punt ten opzichte van juni, maar een daling van een half procentpunt ten opzichte van een jaar geleden. Grote vraag is hoe het marktaandeel zich de komende maanden gaat ontwikkelen nu het station Van Someren heeft aangetrokken voor de middagshow.
NPO Radio 1 noteert nu 2,9% marktaandeel. Dit is een stijging van 0,4%-punt ten opzichte van juni, maar een daling van 0,3%-punt ten opzichte van een jaar geleden. [RadioWereld.NL]