VS: Kerstmuziek stuwt luistercijfers verder omhoog

Door het draaien van uitsluitend kerstmuziek hebben diverse radiostations in de Verenigde Staten de luistercijfers verder omhoog gestuwd. Opvallend is echter dat kerstmuziek in New York City en Los Angeles opnieuw minder in trek was dan in 2021.

Foto: Pixabay

Dit blijkt uit de zogenaamde ‘Holiday ratings’ van Nielsen Audio. Deze ‘13e maand’ bevat de cijfers over de periode 8 december 2022 tot en met 4 januari 2023.

Nadat het marktaandeel van 106.7 Lite FM (WLTW) in New York City de vorige meting al flink omhoog schoot naar 7,6%, steeg het nu door naar 10,4%. In 2021 was Lite in de kerstmeting nog goed voor 11,2%, terwijl in 2020 zelfs nog 13,3% werd aangetikt.

Het weekbereik van Lite schoot met 25,7% omhoog naar ruim 4,6 miljoen luisteraars.

Ondanks dat Lite opnieuw minder presteerde in vergelijking met voorgaande jaren, was de zender wel met afstand marktleider. De nummer twee, de urban popzender WBLS 107.5, volgt namelijk pas met 5,9% marktaandeel.

De Spaanstalige popzender Mega 97.9 (WSKQ) staat nu op drie met 5,5%, terwijl de classic rockzender Q104.3 (WAXQ) op vijf aansluit met 5,1%.

Flink in de lift zat deze meting opnieuw 1010 WINS. De nieuwszender is sinds eind oktober ook op FM te ontvangen in de stad en daardoor staat WINS nu zelfs in de top vijf. Het marktaandeel steeg deze meting met 0,4%-punt naar 4,6%.

Grote afwezige in de top vijf is (W)CBS FM 101.1. De classic hitszender verloor een half procentpunt en staat daardoor op plek zeven. Dit is het laagste marktaandeel in een jaar tijd.

Opmerkelijk is daarnaast de stijging van 103.5 (W)KTU. De dancezender won deze meting, ondanks al het kerstgeweld 0,8% marktaandeel en staat nu op plek acht.

Los Angeles
In Los Angeles deed KOST 103.5 er nog een klein schepje bovenop. Nadat het markaandeel in de decembermeting al verdubbelde naar 12,1%, steeg de zender nu door naar 13,1%. Daarmee doet het station het iets minder goed dan in 2021, toen het marktaandeel nog 13,4% aantikte. In 2020 noteerde KOST zelfs 13,7%.

Het weekbereik van KOST steeg met 19,5% naar 3,32 miljoen.

Plaats twee is voor K-Earth 101 (KRTH). De classic hitszender volgt op ruime afstand van KOST met 4,7% marktaandeel. De Talkzender KFI AM640 staat nu derde met 4,4%, gevolgd door de Spaanstalige softpopzender K-Love 107.5 (KLVE) met 4,2% en de popzender 104.3 My FM (KBIG) met 3,9%.

Van kust tot kust
Ook elders in de VS piekten kerststations. Zo vestigde 93.9 Lite FM (WLIT) in Chicago met 14,8% een nieuw record.

In San Francisco was 96.5 KOIT goed voor 15,5%, eveneens een record. In de nabijgelegen stad San Jose was KOIT zelfs goed voor 22,7% marktaandeel. KOIT stuntte met een reclamevrije kerst en dat zorgde eerste kerstdag in San Francisco voor 34,8% marktaandeel.

Star 102.1 (KDGE) steeg in Dallas door naar 9,1% marktaandeel, terwijl Sunny 99.1 (KODA) in Houston een nieuw record zetten met 14,7% marktaandeel. B101.1 (WBEB) in Philadelphia was goed voor 16,8%. [RadioWereld.NL]