VS: Kerstmuziek zorgt weer fors stijgende luistercijfers

Dat het draaien van uitsluitend kerstmuziek zeer lucratief kan zijn, bewijst KOST 103.5 in Los Angeles opnieuw. Het radiostation zag in een maand tijd het marktaandeel bijna verdubbelen. Ook zusterstation 106.7 Lite FM (WLTW) in New York City deed een flinke stap naar boven.

Dit blijkt uit de decembercijfers van Nielsen Audio. Deze cijfers bevatten eigenlijk de periode van 11 november tot en met 8 december.

Amerika kent namelijk 13 metingen per jaar. De laatste meting van het jaar is de zogenaamde ‘Holiday’ periode.

KOST 103.5 profiteerde optimaal van deze meetperiode, want het station schakelde op 12 november om 9 uur over op non-stop kerstmuziek. Hierdoor wist het radiostations het marktaandeel bijna te verdubbelen.

Want scoorde KOST in de novembermeting nog 6% marktaandeel, nu is dit gestegen tot 11,6%. Daarmee doet KOST het zelfs beter dan vorig jaar, toen het station naar 10,7% marktaandeel steeg.

Het weekbereik van KOST steeg met ruim 600.000 luisteraars naar ruim 3,05 miljoen luisteraars. Hiermee heeft het radiostation zowel de meeste luisteraars van Los Angeles als het hoogste marktaandeel.

Plek twee is voor de vierde meting op een rij voor K-Earth 101 (KRTH). De classic hitszender zag het marktaandeel met 0,6%-punt dalen naar 4,9%. Popzender 104.3 My FM (KBIG) blijft derde, maar zag het marktaandeel wel stijgen naar 4,5%.

Op plek vier staat urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) met 4,0%, terwijl de hitzender 102.7 KIIS FM de top 5 completeert met 3,8% en daarmee dus eindelijk terug is bij de bovenste vijf. Wel moet KIIS deze plek delen met het Spaanstalige 107.5 K-Love (KLVE).

KOST leidt nu ook bij alle belangrijke doelgroepen.

New York City
Lite FM in New York City schakelde in de tweede meetweek over op kerstmuziek. Op vrijdag 19 november om 17 uur ging de knop om. Het marktaandeel van Lite steeg hierdoor met bijna 3%-punt naar 9,7%.

Ook het bereik nam met bijna 19% flink toe naar ruim 4 miljoen luisteraars per week.

Plaats twee blijft voor de urban Popzender WBLS 107.5 met 5,8% marktaandeel (-0,7%-punt), gevolgd door het Spaanstalige Mega 97.9 (WSKQ) met 5,1%. De classic hitszender (W)CBS FM 101.1 kreeg een flinke tik en zakt met 1%-punt naar 4,5% marktaandeel.

De classic rockzender Q104.3 (WAXQ) staat nu 5e met 4,2%. Uit de top 5 verdwenen is opnieuw de hitzender Z100 (WHTZ).

De hip-hopzender Hot 97 (WQHT) scoort met 2,2% haar laagste marktaandeel sinds de start in 1988 op deze frequentie, zo weet luistercijfergoeroe Chris Huff te melden.

Door de kerstmuziek gaat Lite nu ook bij alle belangrijke doelgroepen aan kop.

Van Kust tot kust
Maar ook elders in de Verenigde Staten zagen de radiostations met kerstmuziek hun marktaandeel omhoog schieten. Nadat in Chicago 93.9 Lite FM (WLIT) vorige meting al de koppositie innam, verdubbelde het marktaandeel dit keer naar 11,8%. In San Francisco groeide het marktaandeel van 96.5 KOIT naar 7,9% wat goed is voor plek twee. In San Jose noteerde KOIT zelfs 9,7% marktaandeel, en neemt daarmee de eerste plek in.

In Dallas verdubbelde Star 102.1 (KDGE) haar marktaandeel naar 8,8% wat goed is voor goud. In Houston deed Sunny 99.1 (KODA) goede zaken en is nu marktleider met 10,8%. B101 (WBEB deed in Philadelphia weer goede zaken en staat met 10,1% (+5,3%-punt) nu eerste.

Washington DC is nu weer het domein van 97.1 WASH FM met 11,3% (+4,1%-punt). De grootste sprong maakte 100.3 WNIC in Detroit. Kerstmuziek zorgde ervoor dat het marktaandeel in één meting tijd met maar liefst 9,8%-punt omhoog schoot naar 16,8%. [RadioWereld.NL]

Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email