Het zal menig luisteraar wel opgevallen zijn. Momenteel is er flink minder reclame op de radio te horen dan de rest van het jaar. Op sommige commerciële stations worden zelfs complete blokken geschrapt. Het is een verschijnsel dat elk jaar voorkomt in de eerste maand van het nieuwe jaar. Maar waarom eigenlijk?

Het antwoord hierop is tweeledig. Allereerst hebben veel bedrijven in november en december veel budget ingezet om te adverteren om de consument te verleiden om hun producten te kopen. Denk aan Sinterklaas- of kerstinkopen. Goed voorbeeld hiervan is Black Friday, dat sinds enkele jaren ook in ons land een hype is. Half oktober waren de commercials op de radio waarin het woord Black Friday niet in voorkwam een zeldzaamheid.
Aan de andere kant heeft de consument juist vanwege de feestdagen veel geld uitgegeven en moet er in januari weer even gespaard worden en gaat de hand op de knip. Voor een adverteerder is die periode dan ook minder interessant, omdat de consument geen geld heeft om zijn product te kopen. Daarom zetten adverteerders hun reclamebudget liever in andere maanden in.
Radiostations zelf spelen ook handig in op de magere maand voor hun luisteraars door met winacties te komen waarbij de luisteraar kans maakt op een leuk extraatje. Zo geeft Sky Radio deze maand weer ‘een jaar lang gratis leven’ weg, start Qmusic maandag weer vier keer per dag met ‘Verdubbel je salaris in 1 minuut’ en komt Radio 538 vanaf 16 januari weer twee weken lang met ‘Hierrr met je Rekening’. [RadioWereld.NL]