Het uitzetten van de middengolfzenders heeft Absolute Radio geen windeieren gelegd. De pop-rock zender zag namelijk het weekbereik flink stijgen. Dit blijkt uit de luistercijfers van RAJAR over het eerste kwartaal van dit jaar. Ook Greatest Hits Radio schoot flink omhoog door alle publiciteit rondom de overstap van Ken Bruce naar het station.
Absolute Radio nam in januari afscheid van de middengolf en was daarmee het eerste landelijke station in het Verenigd Koninkrijk dat de overstap van analoog naar digitaal voltooide. Het weekbereik van de zender steeg desondanks met ruim 11% naar 2,43 miljoen luisteraars, terwijl het marktaandeel gelijk bleef op 1,5%. Absolute is daarmee nu het grootste digitale commerciële radiostation.
De grootste digitale radiozender is nog altijd BBC 6Music met 2,71 miljoen luisteraars en 2,7% (+0,2%-punt) marktaandeel. Ook Kisstory (2,1 miljoen luisteraars en 1% marktaandeel), Planet Rock (1,25 miljoen luisteraars en 1,2% marktaandeel) en BBC Radio 4 Extra (1,66 miljoen luisteraars en 1,1% marktaandeel) doen goede zaken.
Het aandeel digitale radio steeg in het Verenigd Koninkrijk naar 67,6%, terwijl FM/AM daalde naar 32,4%. DAB(+) blijft met ruim 38% het grootste platform om radio te luisteren. Online volgt met 24,4%.
Ken Bruce-effect bij Greatest Hits Radio?
Flink in de lift zat ook Greatest Hits Radio. In januari werd bekent dat Ken Bruce na 40 jaar BBC Radio 2 inruilt voor het commerciële radionetwerk. Ondanks dat Bruce pas begin april daar te horen was, zorgde alle media-aandacht er wel mede voor dat het weekbereik van Greatest Hits Radio met bijna 30% naar ruim 5,11 miljoen luisteraars. Het marktaandeel steeg van 2,8 naar 3,6%. Wat ongetwijfeld meegeholpen heeft, is dat de BBC besloot om Bruce voortijdig van de radio te halen en dat het station extra FM-frequenties in gebruik nam.
Heart blijft met 5,6% marktaandeel (-0,1%-punt) en ruim 8,89 miljoen luisteraars per week het grootste commerciële netwerk. Capital is goed voor 2,9% marktaandeel en 6 miljoen luisteraars.
Verjonging BBC Radio 2
BBC Radio 2 blijft met 15,2% marktaandeel (-0,3%-punt) en bijna 14,5 miljoen luisteraars per week de grootste zender. De ochtendshow met Zoe Ball trekt wekelijks 7,26 miljoen luisteraars.
Momenteel is Radio 2 flink aan het verjongen. Niet om zoveel mogelijk jonge luisteraars te trekken, maar wel om de gemiddelde leeftijd omlaag te krijgen. Dat lijkt te lukken, want het percentage luisteraars van 55 en ouder is het afgelopen jaar iets afgenomen, terwijl bij de groep 35-44 juist een stijging te zien is.
Naast dat de muziek is aangepast, zijn ook steeds meer oudere deejays vervangen door jongere. Zo maakte Steve Wright (68) in de middag vorig jaar plaats voor Scott Mills (50). Mills zag het aantal luisteraars stijgen naar bijna 6,25 miljoen, maar dat zijn er nog iets minder dan Wright trok. Ken Bruce (72) sloot af met bijna 8,28 miljoen luisteraars. Aan opvolger Vernon Kay (49) de zware taak om dit aantal vast te houden.
BBC Radio 1 zag het marktaandeel stijgen naar 4,7%, ondanks dat het weekbereik licht daalde naar 7,5 miljoen. Greg James is in de ochtend goed voor 4,04 miljoen luisteraars.
De grootste commerciële ochtendshow is nog steeds op Heart te horen. Jamie Theakston en Amanda Holden zagen hun wekelijke publiek stijgen tot ruim 4,01 miljoen. Capital Breakfast met Roman Kemp, Siân Welby en Chris Stark trekt wekelijks 2,60 miljoen luisteraars.
Tekst gaat verder onder de tabel
Londen
Nog altijd is BBC Radio 4 de grootste zender in Londen met 13,7% marktaandeel, gevolgd door BBC Radio 2. Gezamenlijk zijn de twee stations in de hoofdstad goed voor bijna een kwart van het radio luisteren.
De talkzender LBC is de grootste commerciële zender in de hoofdstad met 8,7% marktaandeel. De popzender Heart is de grootste commerciële muziekzender in Londen met 4,6%, gevolgd door Classic FM. BBC Radio 1 is met 3,8% de grootste jongerenzender net voor Capital. Wel bereikt Capital met 1,64 miljoen luisteraars per week een slordige 300.000 meer luisteraars.
Greatest Hits Radio is met 2,5% marktaandeel opnieuw groter dan rivaal Smooth Radio.
Ochtend in Londen
Van de ochtendshows zijn helaas geen cijfers van de landelijke BBC stations openbaar gemaakt voor Londen. Van de cijfers die wel beschikbaar zijn gaat LBC aan kop. Nick Ferrari trekt wekelijks 820.000 luisteraars (-7000).
Heart Breakfast volgt daarachter met 733.000 Luisteraars (+105.000), terwijl Capital Breakfast daalde naar 626.000 luisteraars (-85.000) [RadioWereld.NL]