Waar de meeste commerciële radiostations hun best doen om zoveel mogelijk inkomsten uit reclames te genereren, gaat Radio4All het helemaal anders aanpakken. “Er hoeft geen geld te worden verdiend”, zo legt creatief directeur Giel Beelen uit in de podcast ‘Doorzetters’.
Radio4All is de voorlopige naam van het nieuwste landelijke commerciële radiostation van Nederland. Eigenaar Joost Zuurbier kocht hiervoor bij de veiling in juli kavel A08 voor 6,1 miljoen euro.
Maar volgens Beelen heeft Zuurbier andere verwachtingen van de nieuwe radiozender dan primair geld verdienen. “Hij vindt het belangrijk dat zijn financiële instellingen staan voor inclusiviteit, voor openheid en privacy. Op het moment dat het radiostation dat vertegenwoordigd met makers van allerlei afkomsten en allerlei genres muziek, dan is dat voldoende.”
Anti-radio
Zoals eerder al aangekondigd wordt Radio4All dan ook geen commerciële zender zoals er nu als zijn. Dat blijkt bijvoorbeeld al uit de testuitzendingen die momenteel plaatsvinden via DAB+ en de eerste FM-frequentie. “Het wordt eigenlijk een soort anti-radio.” Daarbij worden flink wat radiowetten overboord gegooid door bijvoorbeeld niet horizontaal te programmeren. “Wij gaan zijn als een soort festival. Het kan comedy zijn, het kan ballet zijn, het kan hardrock zijn, het kan techno zijn. Je moet el even de timetable gechecked hebben”, zo vertelt hij in Doorzetters.
Radio4All wordt dan ook niet een zender om de hele dag naar te luisteren. “Wij krijgen geen fans van de radiozender, maar fans van de programma’s.”
Niet geïnteresseerd in discjockeys
Daarvoor gaat het station niet op zoek naar doorsnee radiomakers. “Ik geloof dat er veel meer mensen zijn die radio kunnen maken. Ik ben niet geïnteresseerd in discjockeys.” Als voorbeeld noemt Beelen Alain Clarck. “Als ik die een radioprogramma geef, dan weet je wat hij gaat doen. Hij draait een beetje van zijn eigen tunes, een beetje soul, daar wil je toch gewoon naar luisteren?” Vooralsnog is alleen van Prem Radhakishun bekend dat hij aan de slag gaat bij Radio4All.
Op een standaard salaris hoeven radiomakers bij Radio4All niet te rekenen. “Wij gaan het helemaal anders doen. Bij ons krijg je geen salaris, maar de helft van de reclameopbrengsten van dat uur.” Volgens Beelen kan dat bedrag flink oplopen.
Gen Z
Met Radio4All wil Beelen ook proberen om jongeren weer enthousiast te maken voor radio. “Jongere mensen luisteren geen radio meer, maar dat komt ook omdat ze niet meer bediend worden.” Als dat lukt verwacht de radiomaker en directeur dat er wel degelijk geld verdiend gaat worden. “En ik ben er ook van overtuigd dat het kan. Die adverteerders vinden het hartstikke interessant als ik wel Gen Z weet te bereiken.” Gen Z zijn vaak jongeren tussen de 10 en 25 jaar oud.
Of Beelen zelf ook radio gaat maken op zijn nieuwe zender is nog niet besloten. “Ik weet het nog niet. Ik ben creatief directeur en in mijn contract staat wel een maximaal aantal uur dat ik radio mag maken. Anders wordt het Radio Giel en ik krijg 50% van de reclameopbrengsten.” [RadioWereld.NL]